- ARHIVA, ISTORIJA ROMA..., Romske novine, VESTI

Gypsy Sexuality: Romani and Outsider Perspectives on Intimacy/by Jud Nirenberg

Seksualnost Cigana
O intimnosti: romska i autsajderska perspektiva
Priredio Džad Nirenberg,

politika ove knjige tačno
pada na mesto i sa porukama koje urednik adresira i Romima i
autsajderima, a koje su potrebne za građenje diskursa o Romima
u Srbiji.

Ova knjiga istražuje seksualnost, romansu i brak u romskim
kulturama i ispituje razlike među Romima. Dok Romi često
objašnjavaju svoje postupke time što kažu “tako to rade Romi”,
ova knjiga će pokazati da ne postoji jedan način za bilo šta što
Romi rade; norme jedne zajednice su kod druge skandal. Knjiga
će se baviti stereotipima koje ljudi spolja imaju o seksualnosti
i porodičnom životu Cigana i stereotipima koje Romi imaju
prema drugim romskim podgrupama. Baviće se državnim
strategijama, prisilnom sterilizacijom Romkinja i temom o kojoj
se retko diskutuje, a to je prostitucija među Ciganima. Pokazaće kako se Romi nose sa dečjim brakovima i sa silovanjem. Neka
veoma intimna sećanja izlaze u javnost prvi put. Ovde su reči
i perspektive muškaraca i žena, romske i autsajderske. Tu su
intervjui sa Romkinjama koje su političke liderke i onima koje su
domaćice, sa dobro obrazovanim i onima koje žive u siromaštvu,
kao i ispitivanje sukobljenih mišljenja iz diskusija u romskom
ženskom pokretu.

Problem je zapravo
sama kultura Roma  koja se zasniva na plemenskim pravilima,
nekontrolisanom rađanju i nekontrolisanom seksualnom životu
i ne žele mnogo da budu integrisani u većinsko društvo ili da
nađu regularan posao.

Ni način na koji se spolja gleda na Rome, niti načini na koji Romi
vide sebe i svoje izglede da budu prihvaćeni ne mogu se razumeti
dok se direktno ne suočimo sa vekovima starim mitovima o
Ciganima i seksualnosti. 

Romi,
uglavnom pripadaju vrlo tesno isprepletanoj grupi i
načinu života koji se razvio tako da se osigura da grupa preživi
i da se odupru pritiscima asimilacije.

Žene se i udaju u tinejdžerskim godinama i u
izboru njihovih partnera i partnerki učestvuju njihovi roditelji
ili drugi članovi porodice. Muškarci ugovaraju brak u ime svojih
sinova i ćerki. Očekuje se da devojka bude nevina. Pripadnici
ove kulture  povlače decu iz škole
tokom ili pre puberteta, u strahu da će im deca pasti pod uticaj ili
čak doći u fizički kontakt sa onima izvan zajednice.

Zanimljivosti rusenja tabua je da egzistira “Gypsy Lore Society”, međunarodno
udruženje antropologa koje interesuju Romi,a njihov godišnji
skup je bio u Vašingtonu i istrazivac sexualnih obicaja Roma,Džad Nirenberg je  išao da sluša izlaganja.
Za ručkom, mršavi Kanađanin koji je izgledao kao da mu
treba vitamina i tuširanje pričao je ostalima za stolom o svom
istaživanju u jednom romskom selu u Mađarskoj. -Nisam uopšte
ukačio njegovu tezu, ali je u gradu imao “neformalno venčanu”
ženu, kako se izrazio- jednu Romkinju. Pričao je ljudima za
ručkom, da je imao seksualne odnose sa najmanje polovinom Romkinja iz sela. One su bile šokantno strasne i volele su grub
seks, rekao je. Pričao nam je da je jedan od njegovih prijatelja koji je
tamo bio popularan među svim ženama, jer je svojoj rođenoj ženi-
trpao “tako jako da joj je ispala materica”. Tako vole mađarske
Romkinje, objasnio je. One su strasne, a on je tokom istraživanja
postigao punopravno članstvo u zajednici.
Romski pentekostalni pastor koji je došao iz Evrope da govori o
Romima i crkvenim ritualima, izvinio se i povukao od stola. Ja,
sam sedeo i slušao, mislio na svoju baku, koja se nikad u javnosti
nije poljubila ni držala za ruku sa svojim mužem. Nikad ih
nisam video da se dodiruju. Razmišljao sam o Romima u crkvi u
Vašingtonu, gde žene sede u odvojenim redovima od muškaraca.
Jesu li ostale romske grupe toliko drugačije?

Možda će oni/e koji pročitaju  zbirku, uključujući romske
čitaoce i čitateljke, biti manje spremni da diskutuju o Ciganima
kao o setu problema koje treba rešavati ili kao o žrtvama koje
treba spasiti, a imaće više sklonosti da se sete da su ljudi, čak
i kad se o njima diskutuje kao o kolektivu, individue i da smo
slični samo po svojoj jedinstvenosti.
-Džad Nirenberg.

Napomena:

Šta je u jednoj reči: Rom, Ciganin
i druga imena

Kad kažem ja sam Rom, to je
izjava o mom etničkom nasleđu, kad kažem ja sam ciganin ili
Ciganin to može da znači da sam nomad, da sam slobodnog
duha, putujući muzičar ili prosjak. To može da znači mnogo
stvari, neke su uvredljive, neke šarmantne, neke istinite, a većina
je netačna. Pošto im je draža izjava o etničkom identitetu od seta
stereotipa i mitova, mnogi Romi ne vole da ih nazivaju Ciganima.
Sad nastaje konfuzija jer ima pripadnika nekih drugih etničkih
grupa koje zovu Ciganima, koji sebe zaista nazivaju Ciganima. Ti
ljudi su nomadi ili su bar njihove porodice nekad bile i njih zovu
Cigani. I njima to ne smeta.

Autorke i autori tekstova iz ove zbirke ne koriste reči na isti način
i njihovi izbori su poštovani, tako da čitateljke i čitatelji mogu da
vide kako različiti ljudi, čak i unutar romskog sveta, biraju jezik.
Džad Nirenberg
 (Na ovu knjigu možete da se oslonite kad budete pričali svoje
priče. Širite dalje,).

„Ljubav je cigansko dete koje ne
zna ni za kakav zakon

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *